Een nieuwbouwwoning kopen

Koopt u een nieuwbouwwoning, dan gaan veel dingen nét iets anders dan bij de koop van een bestaande woning.

Vrij op naam

Een nieuwbouwwoning koopt u ‘vrij op naam’. U betaalt dan geen notariskosten voor de overdracht. De koopsom betaalt u voor de grond. Voor de bouw van het huis betaalt u een aanneemsom. In plaats van overdrachtsbelasting betaalt u btw over deze bedragen.

Aanneemovereenkomst

Bij een nieuwbouwwoning krijgt u niet alleen te maken met een koopcontract, maar ook met een aanneemovereenkomst. Vaak gecombineerd in een koop-/aanneemovereenkomst. De aannemingsovereenkomst is nodig omdat u een stuk grond koopt en daarnaast de aannemer opdracht geeft om op dat stuk grond een huis te bouwen. In de aannemingsovereenkomst staat wat de aannemer gaat bouwen en wanneer hij dat moet opleveren.

Modelovereenkomst

De koop-/aanneemovereenkomst is meestal een modelovereenkomst. De meest voorkomende bepalingen staan er dus al in. Al moet u nog wel de ontbindende voorwaarden toevoegen, de bouwrente en de bouwtijd.

Bijzondere bepalingen

Soms staan er ook bepalingen in die niet zo vaak voorkomen. Bijvoorbeeld dat u verplicht bent een bepaalde kleur verf te gebruiken voor de kozijnen. Of dat u verplicht een bepaald type hek moet plaatsen. Houdt u zich niet aan die afspraken, dan kan dat soms een flinke boete opleveren.

Het contract nakijken

Het is daarom altijd verstandig om kritisch te kijken naar de koop-/aanneemovereenkomst. Ook als het gaat om een modelovereenkomst. Voor een onafhankelijk juridisch advies over eventuele aanpassingen kunt u natuurlijk altijd terecht bij de notaris.

In termijnen betalen

Voor een bestaande woning moet u in één keer de koopsom betalen. Bij een nieuwbouwwoning betaalt u meestal in termijnen. Iedere keer als de bouw een stukje verder is, betaalt u een deel van de aanneemsom. In de koop-/aanneemovereenkomst staat hoeveel u wanneer moet betalen. Tot uw woning wordt opgeleverd, moet u soms bouwrente betalen aan de aannemer. Deze bouwrente is van tevoren vastgesteld.

Garantie

Er zijn speciale garantie- en waarborgregelingen waar u gebruik van kunt maken als de aannemer zijn afspraken niet nakomt of failliet gaat. Let u er daarom op dat u alleen een overeenkomst tekent als daar een garantiecertificaat bij zit van een betrouwbare organisatie. U heeft dan een afbouwgarantie, zonder dat u daar extra voor hoeft te betalen. Ook krijgt u voor een bepaalde periode een garantie op de kwaliteit van uw woning.

Projectnotaris

Bij een groot bouwproject is er bijna altijd een projectnotaris die alle overdrachten doet voor het hele project. De aannemer of projectontwikkelaar betaalt deze notaris. U hoeft dus alleen nog maar notariskosten voor uw hypotheekakte te betalen. Het is natuurlijk het makkelijkst om hiervoor ook naar de projectnotaris te gaan. Maar dat hoeft niet.

Koopwoning op het oog? Bereid u voor en voorkom veelvoorkomende valkuilen

Brochure Een woning kopen

Als u een woning gaat kopen, moet u het nodige regelen voordat het huis echt van ú is. Wat zijn uw rechten en plichten? Wat zijn veelvoorkomende problemen? En waarom moet u eigenlijk naar de notaris?

Download brochure Brochure Een woning kopen

Bekijk brochure Brochure Een woning kopen online