Toolkit notariskantoren voor publiekscampagne ‘Wat is uw testamentmoment?’

Breng deze campagne en de checklist testament onder de aandacht van uw (potentiële) cliënten op uw website, sociale media of in de lokale krant. Hierbij kunt u gebruikmaken van onderstaande communicatiemiddelen uit deze online toolkit.

Looptijd campagne:

september tot en met november 2019

Campagnewebsite

De website www.testamentmoment.nl laat roulerend telkens 6 verschillende situaties zien. Doel is dat mensen zich in een of meer situaties herkennen. Als je op een situatie klikt, verschijnt een korte verhaaltje. Bij iedere situatie wordt afgesloten met ‘Goed moment voor een testament? Doe de check.’ Dit is een oproep om de vragenlijst uit de checklist in te vullen.

Situaties
In totaal worden ongeveer twintig situaties getoond tijdens de campagneperiode. Dat gebeurt niet alleen op de website, maar ook via banners op andere websites, Facebook en Instagram.

Achtergrond

De KNB begint in september een publiekscampagne om mensen na te laten denken over hun testament. Het eerste kleinkind, het ontmoeten van een nieuwe liefde of het stuklopen van een relatie: op zulke momenten wordt meestal niet gedacht aan het testament, terwijl dat wel zou moeten! Dergelijke gebeurtenissen zorgen vaak voor een grote verandering in iemands leven.

Doelgroepen
De campagne richt zich primair op drie doelgroepen:

  1. senioren met kinderen en kleinkinderen
  2. samengestelde gezinnen
  3. jonge stellen

Hierbij gaat het om mensen met én zonder testament.

Middelen
Tijdens de campagne zal de KNB de volgende middelen inzetten:

Website www.testamentmoment.nl met checklist

September tot en met november

Online banners op websites

September tot en met november

Banners en posts op Facebook en Instagram

September tot en met november

Radiospotjes

2 tot en met 18 september

Testamentscan op 50PlusBeurs

17 tot en met 21 september

Advertenties in seniorenmagazines

September tot en met november

Media-aandacht: betaald en redactioneel

September tot en met november

Checklist testament

Centraal in deze campagne staat de ‘Checklist Testament’ die mensen online kunnen invullen. U kunt op uw website naar de checklist verwijzen met gebruik van onderstaande middelen.

  1. Tekst voor hergebruik over het doel en de werkwijze van de checklist:
    De vragen in deze checklist helpen mensen na te denken over de mogelijkheden van hun (nieuwe) testament en wat zij belangrijk vinden om daarin vast te leggen. Na het invullen ontvangt men een overzicht met de belangrijkste aandachtspunten op basis van de gegeven antwoorden. Deze informatie is te gebruiken als voorbereiding op het gesprek met de notaris.
  2. Online button voor uw website. Na aanklikken gaat de bezoeker naar de checklist testament:

Online banners

Er zijn diverse banners ontwikkeld. Speciaal voor notariskantoren zijn stilstaande banners met 5 verschillende situaties gemaakt.

Stilstaande banners voor uw website of e-nieuwsbrief (5 verschillende situaties).

Social media

Ook Facebook, Instagram en YouTube van notaris.nl staan voor een groot deel in teken van de campagne. Gebruik op social media de hashtag #testamentmoment.

Vergeet natuurlijk niet om onze banners te liken en te delen!

Posters

Er zijn posters beschikbaar (pdf) in twee variaties, met in totaal 6 verschillende situaties: drie met de boodschap 'Ga naar testamentmoment.nl en doe de check!' en drie met #testamentmoment. De posters zijn 53 cm breed en 72 cm hoog.

Posters 'Ga naar testamentmoment.nl en doe de check':
eerste kleinkind | ideale schoonzoon | nieuwe liefde

Posters #testamentmoment:
eigen zaak | nieuwe hobby | samenwonen

Radiospotjes

Deze campagne heeft 2 verschillende radiospotjes die op iedere zender afwisselend worden uitgezonden:

Radiospot 1: Jouw testamentmoment? Vul de checklist in
Wat is jóuw testament-moment? De nieuwe liefde van je leven ontmoet? Je eerste kleinkind geboren? Of een schoonzoon die toch niet zo ideaal blijkt te zijn? Op zo’n moment denk je niet meteen aan een testament. Terwijl het dan juist belangrijk is om zaken goed te regelen! Ga naar testamentmoment.nl en check waar jij op moet letten.

Radiospot 2: Gratis testamentscan op 50PlusBeurs
U heeft een testament - en bent benieuwd of wat daarin staat nog klopt met uw huidige leefsituatie. Of zijn er misschien nog verwijzingen naar oude wetten en fiscale regels? Neem uw testament mee naar de 50PlusBeurs voor een gratis scan door de notaris. Kijk op testamentmoment.nl voor meer informatie.

Uitzending is in de periode 2 tot en met 18 september. De radiospots worden uitgezonden op radio 1, 4 en 5, Sky Radio en de regionale, publieke radiozenders:

Testamentscan 50PlusBeurs

De stand van het notariaat op de 50PlusBeurs heeft deze keer de actie Testamentscan: https://www.testamentmoment.nl/testamentscan.
De vraag: ‘Notaris, voldoet mijn testament nog?’ is de afgelopen jaren veel gesteld. Daarom dit jaar deze actie, die goed aansluit op de publiekscampagne over het testament. 

Werkwijze

  1. Bezoekers nemen hun testament mee naar de stand.
  2. Een van de (kandidaat-)notarissen stelt een aantal vragen om na te gaan of de persoonlijke situatie is veranderd. En bekijkt of het testament nog gebaseerd is op oude wetgeving of oude fiscale regels.
  3. De (kandidaat-)notaris vult het formulier Testamentscan in met een aantal aandachtspunten.
  4. Hiermee heeft de bezoeker een globaal advies of het testament nog voldoet. En of het verstandig is om naar de notaris te gaan.
  5. In het formulier wordt verwezen naar de checklist testament voor verdere voorbereiding.

De 50PlusBeurs is van 17 t/m 21 september in de Jaarbeurs in Utrecht. Onze stand is te vinden in hal 8, stand E11.

Advertenties in seniorenmagazines

In de volgende magazines verschijnen de campagne-advertenties:

  • PlusMagazine: 3x (oplage 262.000)
  • KBO-PCOB Magazine: 3x (oplage 250.000)
  • Max Magazine: 2x (oplage 392.000)

Eerder verschenen nieuwsbericht

U kunt onderstaande tekst of delen hieruit hergebruiken voor uw eigen nieuwsbericht.

Campagne ‘Wat is uw testamentmoment?’

De KNB begint samen met het notariaat in september een publiekscampagne om mensen na te laten denken over hun testament. Het eerste kleinkind, het ontmoeten van een nieuwe liefde of het stuklopen van een relatie. Op zulke momenten wordt meestal niet gedacht aan het testament, terwijl dat wel zou moeten! Dergelijke gebeurtenissen zorgen vaak voor een grote verandering in iemands leven.

Mijn testamentmoment
Op de campagnewebsite www.testamentmoment.nl staan diverse situaties om mensen aan het denken te zetten: is dit mijn ‘testamentmoment’? In totaal worden ongeveer twintig situaties getoond tijdens de campagneperiode. Dat gebeurt niet alleen op de website, maar ook via banners op andere websites, Facebook en Instagram.

Doe de check
Centraal in deze campagne staat de checklist testament die mensen online kunnen invullen. De vragen in deze checklist helpen mensen na te denken over de mogelijkheden van hun (nieuwe) testament en wat zij belangrijk vinden om daarin vast te leggen. Na het invullen ontvangt men een overzicht met de belangrijkste aandachtspunten op basis van de gegeven antwoorden. Deze informatie is te gebruiken als voorbereiding op het gesprek met de notaris.

Meer informatie
De campagne richt zich primair op drie doelgroepen: senioren met kinderen en kleinkinderen, samengestelde gezinnen en jonge stellen. Hierbij gaat het om mensen met én zonder testament. De publiekscampagne loopt van september tot en met november. Daarbij wordt gebruikgemaakt van advertenties, radiospots, banners en social media.

Vragen?

Voor vragen over deze campagne kunt u terecht bij de afdeling Belangenbehartiging en Communicatie van de KNB, Annelies van der Laan, a.vanderlaan@knb.nl, 070 3307169