Adresgids handleiding en FAQ's

Let op! U kunt pas gebruik maken van de nieuwe adresgids als u de welkomstmail heeft ontvangen. 

Geen welkomstmail ontvangen? Stuur een e-mail naar de Servicedesk van de KNB, servicedesk@knb.nl.  

Hulp nodig?

Op deze pagina vindt u alle informatie over de nieuwe adresgids op notaris.nl. Staat uw vraag er toch niet tussen? Stuur dan een e-mail naar de Servicedesk van de KNB, servicedesk@knb.nl.

Handleiding

Uw persoonlijke pagina op de adresgids is eenvoudig op te zetten. Komt u er toch niet uit? Download dan onze stap-voor-stap handleiding. 

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u veelgestelde vragen over de nieuwe adresgids. De vragen zijn gesorteerd op de volgende onderwerpen:

  • Algemeen
  • Inloggen
  • Mijn kantoorpagina
  • Beoordelingen
  • Contactformulier
  • Bel-mij-terug mogelijkheid levenstestament

Algemeen

Op notaris.nl kunnen mensen een notaris zoeken. Dit noemen we ook wel de adresgids. Deze adresgids was tot voor kort vrij beperkt qua mogelijkheden. Mensen die een notaris zochten kregen alleen de adresgegevens, het telefoonnummer, e-mailadres en website van het gezochte notariskantoor te zien. 

De nieuwe adresgids biedt veel meer mogelijkheden dan de oude. De belangrijkste verandering is dat ieder notariskantoor nu een eigen pagina heeft.

De belangrijkste verandering is dat ieder notariskantoor nu een eigen pagina heeft. Op deze kantoorpagina vinden bezoekers: 

  • Een korte inleiding over het notariskantoor.
  • Contactgegevens van het notariskantoor.
  • Faciliteiten van het notariskantoor.
  • Welke algemene en gespecialiseerde diensten het notariskantoor aanbiedt.
  • Bij welke specialistenverenigingen het notariskantoor is aangesloten.
  • Een contactformulier (ieder moment aan- of uit te zetten).
  • Reviewmogelijkheid (ieder moment aan- of uit te zetten).
  • Campagnedeelname, bijvoorbeeld de bel-mij-terug mogelijkheid levenstestament (ieder moment aan- of uit te zetten).

Nee, de oude adresgids is niet meer beschikbaar.

Inloggen

U kunt inloggen op www.notaris.nl/adresgids/login. Gebruik hiervoor de gebruikersnaam uit de welkomstmail en uw zelf gekozen wachtwoord. 

In de welkomstmail vindt u een link om zelf uw wachtwoord in te stellen. Pas nadat u een eigen wachtwoord heeft aangemaakt, kunt u inloggen om de kantoorpagina aan te maken.

Let op! Om in te loggen bij de adresgids maakt u gebruik van een andere gebruikersnaam en wachtwoord dan bijvoorbeeld voor NotarisNet. U heeft uw gebruikersnaam per e-mail ontvangen. Niets ontvangen? Stuur een e-mail naar de Servicedesk, servicedesk@knb.nl. 

Ga naar www.notaris.nl/adresgids/login en klik op 'Wachtwoord vergeten'. U ontvangt dan per e-mail een nieuw wachtwoord. 

Let op! De Servicedesk van de KNB zal u nooit vragen om uw wachtwoord. 

Neem contact op met de Servicedesk van de KNB, zij kunnen u verder helpen.

Ja, u kunt nadat u bent ingelogd uw wachtwoord wijzigen. Klik na het inloggen op 'wachtwoord wijzigen'. 

Wachtwoord vergeten? Klik dan op in de inlogpagina (www.notaris.nl/adresgids/login) op 'Wachtwoord vergeten'.

Nee, om veiligheidsredenen is dit niet mogelijk. 

Neem zo snel mogelijk contact op met de Servicedesk van de KNB. Zij deactiveren dan direct uw account. 

Mijn kantoorpagina

Hiermee profileert u uw kantoor voor bezoekers van notaris.nl. Bijvoorbeeld diensten waarin uw kantoor is gespecialiseerd of extra faciliteiten die u biedt.

Verder kunt u diverse functionaliteiten op uw kantoorpagina aan- of uitzetten. Via een contactformulier kunnen bezoekers uw kantoor direct mailen. Ook is het mogelijk dat een bezoeker zijn of haar ervaring met uw kantoor kan delen, bijvoorbeeld na een afspraak. Deze functies kunt u op ieder moment aan- of uitzetten.

Het invullen van uw kantoorpagina is dus niet verplicht, maar met het invullen kunt u zich wel profileren. 

Nee, dit is niet verplicht. In dit geval is uw kantoorpagina gewoon zichtbaar met alleen de basisgegevens (adres, telefoonnummer, e-mailadres en website).

Wij raden u echter aan om uw eigen kantoorpagina in te vullen. Het kost u slechts tien minuten en oogt beter dan een lege pagina. 

Ja, het niet invullen verandert niets aan de vindbaarheid. U komt dus niet lager in de zoekresultaten te staan als u uw kantoorpagina niet invult.

Nee, u hoeft niet alle gegevens in te vullen. Wat u invult, wordt getoond op uw pagina.

Ja, u kunt uw kantoorpagina op ieder moment aanpassen of aanvullen. 

Zodra u de wijzigingen opslaat, zijn deze zichtbaar voor bezoekers.

De KNB heeft indien u meerdere vestigingen of locaties heeft, deze al aan elkaar gekoppeld. Dit vindt u onder 'Locatie en adres' op uw kantoorpagina. Dit hoeft u dus niet zelf te doen. Let op! Iedere vestiging heeft zijn eigen kantoorpagina, deze moet u per vestiging invullen.

Klopt er iets niet of mist er een vestiging? Neem dan contact op met de KNB, communicatie@knb.nl. 

Beoordelingen

Ja, u kunt beoordelingen op ieder moment aan- of uitzetten.

Als u beoordelingen uitschakelt, zijn eerder gegeven reviews niet meer zichtbaar en kunnen bezoekers geen beoordeling meer geven. Zet u beoordelingen weer aan? Dan zijn alle eerder gedane reviews gewoon weer zichtbaar. 

Standaard staat de mogelijkheid tot beoordelen uit. U hoeft dus niks te doen, als u geen beoordelingen op uw kantoorpagina wilt.

Bezoekers beoordelen aan de hand van de volgende punten:

  • Beveelt u dit kantoor aan, ja of nee?
  • Hoeveel sterren geeft u dit kantoor (minimaal 1 - maximaal 5)?
  • Welke termen omschrijven de ervaring met het kantoor het beste (maximaal 5)?
  • Optioneel: persoonlijk bericht aan notariskantoor

Ja, dit kan als de beoordeler een persoonlijke boodschap voor u heeft achtergelaten.

Indien gewenst kunt u dan eenmalig een reactie terugsturen via het formulier op uw startpagina. Vanwege privacy redenen kunt u het e-mailadres van de beoordelaar niet zien.

Neem als u wilt zelf het initiatief om het gesprek verder aan te gaan als dit gewenst is door uw contactgegevens door te geven (met bijvoorbeeld een verzoek tot gesprek). 

Bij een gesloten beoordelingssysteem kunnen mensen niet vrij tekst invullen. Ze moeten kiezen uit vooraf gedefineerde beoordelingstermen. Hiermee wordt voorkomen dat bezoekers 'leeglopen'. In de notaris.nl adresgids kunnen bezoekers maximaal vijf termen aanvinken. 

Wel kunnen mensen een persoonlijke boodschap aan u sturen. Deze boodschap is niet zichtbaar voor andere bezoekers, alleen voor uw notariskantoor.

Contactformulier

U ontvangt de contactformulieren op het e-mailadres van uw kantoor zoals dat staat geregistreerd in de ledenadministratie van de KNB.

U kunt dit e-mailadres alleen wijzigen via een mail aan ledenadministratie@knb.nl. Let op! Ook andere correspondentie zal dan naar dit e-mailadres verstuurd worden.

Bezoekers moeten hun naam, e-mailadres, het onderwerp en bericht invullen. Deze velden zijn allemaal verplicht.

Het kan zijn dat de contactformulier in uw SPAM-folder terecht zijn gekomen. Kijk daarnaast welk e-mailadres u heeft opgegeven bij de ledenadministratie van de KNB. U ontvangt de contactformulieren namelijk op het e-mailadres van uw kantoor zoals dat staat geregistreerd in de ledenadministratie van de KNB.

Bel-mij-terug mogelijkheid levenstestament

De bel-mij-terug mogelijkheid is onderdeel van de campagne 'Teken vandaag voor morgen'. Het doel van deze campagne is consumenten te interesseren voor het laten opmaken van een levenstestament bij de notaris.

Onderdeel van de campagne is de bel-mij-terug actie. Consumenten kunnen op https://www.notaris.nl/belmijterug hun telefoonnummer achterlaten en worden teruggebeld door een notaris die zij zelf hebben geselecteerd uit de lijst van deelnemende notariskantoren.

Meer weten? Bekijk de FAQ's op https://www.notaris.nl/iktekenervoor.

Vanaf 22 december is het zichtbaar op uw kantoorpagina als u meedoet aan de bel-mij-terug mogelijkheid.

Nee, u kunt nu zelf de bel-mij-terug mogelijkheid op ieder gewenst moment aan- of uitzetten. De wijzigingen gaan ook direct in. 

Feedback

Heeft u tips, opmerkingen of suggesties? Stuur dan een e-mail naar de afdeling Communicatie van de KNB, communicatie@knb.nl