Klacht over de notaris:
in gesprek gaan

Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de dienstverlening van de (kandidaat-)notaris. De afwikkeling van een nalatenschap laat lang op zich wachten, terwijl de (kandidaat-)notaris u daar niet over informeert. Misschien verwacht u van uw notaris een andere behandeling. Of u bent het niet eens met de notarisnota.

Wat uw klacht ook is, bespreek uw bezwaar altijd eerst met de notaris. U kunt dan het probleem voorleggen en de notaris kan zijn handelwijze verklaren. Zeker als het gaat om de aangeboden dienstverlening, werkt een gesprek voor beide partijen vaak verhelderend en is een oplossing meestal dichtbij. Raadpleeg ook de klachtenregeling van het kantoor zelf.

Tips

  • Ga bij voorkeur een persoonlijk gesprek aan. Dat kost u in eerste instantie wat meer tijd, maar het is minder vluchtig dan een telefoongesprek of e-mailcontact en leidt daarom bijna altijd tot een snelle oplossing van het probleem.
     
  • Zet uw vragen of bezwaren voor uzelf op papier. Dit helpt altijd, zeker wanneer het bijvoorbeeld gaat om ingewikkelde juridische kwesties. Ook kan het eventueel andere vragen bij u oproepen waar u in eerste instantie niet aan had gedacht.
     
  • Kies voor een neutrale insteek van het gesprek en houdt het zakelijk, hoe lastig dat soms ook kan zijn. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om de afwikkeling van een nalatenschap kunnen emoties een behoorlijke rol spelen.
     
  • Biedt de notaris de kans om zijn handelen uit te leggen. Meestal heeft de (kandidaat-)notaris met de beste bedoelingen gehandeld en kan hij u ook uitleggen waarom. Het tonen van wederzijds begrip is vaak de sleutel tot een bevredigende oplossing.
     
  • Geef in het gesprek meteen aan wanneer een juridische term of handeling u niet helemaal duidelijk is. Dan blijft u niet met een onbeantwoorde vraag zitten, terwijl het gesprek al is voortgegaan.
     
  • Probeer duidelijke en concrete afspraken te maken wanneer dit van toepassing is. Dat voorkomt misverstanden in de toekomst.